Hoe mogen we je helpen?
We zijn voor je bereikbaar via:
Frankenstraat 77
6582 CW Heumen
024-3 886 998 info@assupport.nl +31622928088

Onze openingstijden zijn:
 Ma/vr: 08.30 - 17.30 uur

Btw-aangifte - Wat moet je allemaal weten?

Periodiek wil de Belastingdienst de btw-aangifte ontvangen. Kun je het ook zelf verzorgen?

Bij klanten breng je btw in rekening en eens per kwartaal draag je het af aan de Belastingdienst. Wat houdt deze heffing in?

Over verkochte producten en diensten ben je vaak btw verschuldigd. De heffing bedraagt 9 of 21 procent. De regel is dat het 21 procent tarief geldt, tenzij de goederen of diensten zijn vrijgesteld of onder het lagere tarief vallen. De 9 procent heffing geldt bijvoorbeeld voor geneesmiddelen en kunst. Als ondernemer tel je de btw bij jouw verkoopprijs op en eens per kwartaal (per maand of per jaar komt ook voor) draag je de geïncasseerde belasting weer af aan de Belastingdienst.

Wat is btw?

De afkorting staat voor belasting toegevoegde waarde. Deze belasting wordt geheven op het consumeren van goederen en diensten. Voor consumenten is het een te betalen heffing. Btw-ondernemers kunnen de betaalde btw weer verrekenen met wat ze zelf af moeten dragen. Voor kleine ondernemers kan er een vrijstelling voor btw gelden. Hier lees je meer over op de website van de Belastingdienst.

Kan een ondernemer zelf de aangifte verzorgen?

Je kunt jouw boekhouder of accountant de opdracht geven om de btw-aangifte te verzorgen, maar het zelf doen bespaart je geld. Je kunt bij de Belastingdienst inloggen in je eigen omgeving en de geïncasseerde bedragen inclusief btw opgeven. Van de zakelijke uitgave mag je de betaalde btw verrekenen met de inkomsten. Om fouten te voorkomen kan de boekhouder of de accountant over het betreffende belastingjaar de eindafrekening verzorgen. Op deze manier worden eventuele fouten in de periodieke aangifte weer hersteld.

Moet je ook aangifte doen als je niets hebt geïncasseerd?

Als je geen vrijstelling hebt moet je toch aangifte doen. Hier vergissen veel ondernemers zich in. Ondernemers die geen omzet gemaakt hebben kunnen dit aangeven in de aangifte. Doe je aangifte per kwartaal? Je hebt de eerste maand van het volgende kwartaal voor het verzorgen van de aangifte. Na afloop van het tweede kwartaal heb je dus de maand juli voor de aangifte. Let op! Niet alleen de aangifte moet op tijd binnen zijn, maar ook de betaling.


Bovenstaand nieuwsbericht is gepubliceerd op 13-10-2022. Dit bericht is met veel zorg en aandacht samengesteld. Desondanks kunnen wij niet volledig instaan voor de correctheid, volledigheid of actualiteit van de informatie.
Maak een afspraak met ons om de meest recente informatie te ontvangen.


Hypotheekrente al vanaf: (Bekijk hier alle rentes)
meer informatie
Maak een complete hypotheekbegroting
meer informatie
Wat gaat de hypotheekrente doen? Stijgen of dalen?
meer informatie